Ќе си дозволам повторно да се вратам на темата за трагичната смрт на македонскиот поп пејач Тоше Проевски – и тоа не без една многу конкретна причина. На еден куп форуми, во еден куп написи, дури и на вестите на телевизијата – беше поставено (и тоа ни најмалку случајно) прашањето: „зошто ова се случи“? Пазете, ова е суштинско животно прашање. Ова е прашањето за животот и смртта. Ако добро се замислиме – смртта е една неизбежна реалност, која ние можеме колку сакаме да ја игнорираме, но таа останува на сила. Повеќето од нас живееме под своевидна само-анестезија, го тргнуваме своето лице од оваа реалност, правејќи се дека – тоа нас не нè засега (барем не за сега). И повторно – сите нас, кај и да е, не затечува смртта на некој близок, сакан човек. И тогаш, одеднаш, како цунами ни налетуваат сите оние прашања кои толку долго сме си ги потиснувале и на кои насилно не сме сакале да мислиме. Што, пак, се случува ако неочекувано нè затече смртта на човек кој сите ние заедно сме го чувствувале како близок, ни бил мил, сме го сакале? Мислам дека токму такво нешто се случи пред некој ден. И тогаш над сите нас – се постави потиснатото проклето прашање за животот и смртта, а природно со него – и прашањето за Бога.
Чувствувам потреба, како православен теолог, да напишам неколку збора токму на оваа тема – насушно потребни за да се разбере не просто зошто ова му се случи на Тоше, туку за да се разбере токму потиснатото прашање за Бога, животот и смртта. Од една страна Бог го создал светот и исцело го држи во своите раце. Од друга страна, тој создал едно уникатно суштество, слично на него самиот – човекот. Човекот е сличен на Бога најмногу поради слободата со која бил даруван. И токму во таа слобода се содржи клучот на нашето прашање: кога Бог би одлучувал за сè во светот (вклучително и за човекот) – тогаш би ја немало слободата! Под рака со слободата оди и одговорноста. Кога Бог апсолутно би одлучувал за човекот, за неговиот живот, за неговата смрт – тогаш човекот ја губи и својата одговорност. А неодговорното и неслободното суштество не може да биде ниту „добро“ ниту „лошо“, тоа не одговара за своите постапки – следствено тие постапки ниту можат да бидат наградени, ниту можат да бидат казнети. Тоа просто значи дека „Бог си прави што си сака“ – сè е во рацете на судбината, а човекот само прави „како што му предвиделе наречниците“. На крај – ако Бог е исцело одговорен за смртта на некој, тогаш тој некој нема ниту одговорност ниту слобода. Ако ги нема последниве две – самиот тој на никој начин не може да биде ниту „добар“ ниту „лош“, ниту пак може да си ја „заслужи“ или да „не ја заслужува“ смртта. Во ваквиот случај – човекот ништо не одлучува, а Бог прави се: го прави едниот човек добар, другиот лош; едниот успешен, другиот неуспешен; едниот несреќен, другиот среќен; едниот долговечен, а на другиот прерано му го одзема животот… Ова не е христијанство! (најмалку православно)
Бог создал слободни и одговорни луѓе, а не роботи. Тие луѓе можат да бидат повеќе или помалку добродетелни, повеќе или помалку среќни, повеќе или помалку успешни – но сето тоа зависи пред сè од одлуката на самиот човек. Точно – и добродетелта и среќата и успехот се во Бога и само во Бога – но ние сме оние кои треба слободно да пристапиме кон нив. Исто така и нашиот живот како и нашата смрт зависат во огромна мерка од нашата слобода, од тоа како ние ќе решиме да си го живееме животот. Од нашиот живот зависи и нашата смрт. Ние одговараме, а не некој друг.
Ова не смее да се разбере како некаква апсолутна причинско-последична верига: ако си добар ќе живееш, ако не готов си. Да не заборавиме дека има и едно нешто што се вика ѓавол – да веруваш во Бога, но да не веруваш во постоењето на ѓаволот е многу ризична работа. Многумина христијански автори се согласуваат дека една од најитрите стратегии на ѓаволот е да нè убеди дека самиот не постои – тогаш ќе не направи неспособни да го видиме изворот на злото во светот, а со тоа и неспособни да му се спротивставиме. Второто нешто што не треба да се заборави е дека целта на животот не е човек да „не умре млад“, туку да се подготви за вечниот живот во Христа. Ѓаволот не сака просто „да нè убие“ – тој сака да нè оддели од Бога. Затоа, многу побитна од сè до сега кажано е следната поента: ако некој на овој начин ги поставил нештата – со Бога во центарот – тогаш за него и животот и смртта ќе имаат совршено јасна смисла. Таквиот човек нема од што да се плаши – бидејќи ако живее добива, но го загуби ли животот – повторно нема што да изгуби бидејќи сè што има – е во Бога.
Истовремено, никој сам по себе не е совршен – и затоа не треба да се прават култови од луѓето. Тоше беше навистина благочестив христијанин. Завчера зборував со еден од нашите владици и тој ми кажа дека според него Проески отскокнувал од целата популарна музичка сцена во Македонија и Балканот по својата – нормалност. Сепак, тоа не е причина веднаш тој да се прогласи за светец. Кон таквите одлуки по правило се пристапува „со ладна глава“. Обично десетици (понекогаш дури и стотици) години поминуваат од смртта на светителот до неговото канонизирање – и тоа не е така без причина. Од друга страна – премногубројни се оние благочестиви христијани, кои останале како такви во сеќавањето на Црквата, но не биле канонизирани. Тука особено е важен и следниов момент: според терминологијата на Библијата – сите христијани се нарекуваат „свети“. Свети се – поради простиот факт дека се христијани, дека тие живеат во Христа и Христос живее во нив. Канонизацијата е пред сè „официјална“ потврда на таквиот живот. Но таа човекот не го прави свет сама по себе – тој е свет просто поради својот вистински живот во Христа. Дали Црквата како институција ќе избере еден нејзин член да биде канонизиран или не – сепак останува во доменот на нејзината работа.
Помеѓу светиот живот на верните и култовите има радикална разлика. Затоа многу подобро е (барем во овие 40-тина дена) да ја искористиме својата слобода за искрено да се помолиме за спасението на овој млад и – според сведочењата на многумина – навистина прекрасен човек. На тој начин, не само тој, туку и самите ние ќе имаме огромна духовна полза. Бар на кратко да се лишиме од и онака здодевното секојдневие на празните муабети, нагаѓања и безвезни стилизации (починатиот бил ангелче, светец, душичка и т.н.) – и да направиме нешто добро како за својата, така и за душата на ближниот. Тоа е вистинското нешто што во овој момент ние можеме да го направиме за Тоше.
Далеку од тоа дека со напишаново се исцрпува темата – на неа се пишувани томови и томови книги, илјадници христијански проповедници зборувале за овие прашања и ги објаснувале. Јас само се обидов малку од малку да ги претставам работите од една православна гледна точка и да предложам насока во која навистина треба да се дејствува. Таа насока е љубовта – љубовта кон Бога и кон ближните. Преку искрената молитва кон саканиот Бог за саканиот ближен – самите ние се соединуваме со Оној кон Кого се молиме и со оние за кои се молиме. Љубовта е силата која сите нè обединува – и пред неа смртта е сосема ништожна. Поради љубовта воскресна Христос и поради истата и сите ние ќе воскреснеме во Христа за вечен живот. До тој радосен миг нам ни останува колку што е можно повеќе да се усовршуваме за тој живот – преку љубовта, молитвата, причеста и севкупниот наш живот во Црквата.
Se obiduvam celo vreme da se spravam so bolkata i edinstvena uteha mi e toa deka Tose zaminal od ovoj svet po Bozja i isklucivo po Bozja volja, i toa samo poradi nekoja vazna pricina, mnogu povazna od nego samiot i od site nas zaedno. Vo sprotivno se bi izgledalo premnogu, premnogu absurdno, vklucuvajki gi tuka i site zivotni doblesti(cesnost, vera, ljubov i dobrina) kon koi vsusnost treba da se stremime??? Zatoa, iako se uste mi e rano bilo sto da prifatam togas koga ke mozam, se molam, smrtta na Tose da ja prifatam isklucivo kako Bozja volja, a ne kako djavoska pobeda… Iako i pokraj javno deklariranata vera i ljubov kon Boga, nie nisto ne znaeme za vnatresniot zivot na Tose i za toa kako ja ispovedal verata(osven sto go gradese manastirot), toj so svojata milost so koja zracese i milinata sto ni ja sozdavase vo dusata so glasot i so celata svoja pojavnost, pa so gordosta (no ne suetna gordost) sto so nego zaedno, za prv pat vo ponovo vreme, ja pocuvstvuvavme na Balkanite, i na kraj so sovesta sto vo nas ja budese preku svoite znajni i neznajni humanitarni gestovi, no sovest koja poradi negovata ljubov ne pecese, tuku ni davase nades deka i potstrek da bideme podobri, so sevo ova nie imavme pravo da veruvame deka toj bese podobar, posovrsen od nas, deka Bog poveke go miluval koga go obdaril so se… i da treba da prifatam deka ne e zaminat po Bozja volja, no zaradi vmesuvanje prsti na lukaviot? Ne, toa nemozam nikako, kako sto rekov toa me soocuva so absurdot. Se plasam deka site luge vo Makedinija i mladi i stari, pa duri i vernici, vistinski vernici se soocuvaat so nekoe vakvo cuvstvo, pomalku ili poveke iskristalizirano, i baraat sili da ostanat utvrdeni vo verata, no tesko odi. Apeliram do Vladikata Metodija Zlatanovski da najde nacin i da se obrati na nacijata, zosto ne e samo zal vo prasanje, lugeto se skrseni, ocajni i potrebno e da znaeme deka ima nekoj koj so svojata verba i sila e nad ovaa beznadeznost, a voedno ne smeta deka site sme gresni vo ocajot i tagata, koi priznavam kaj mnogumina sega se posilni od verbata vo Boga.
Sega i okolu edna pomalku vazna rabota – proglasuvanjeto za svetec. Crkvata si ima svoi kanoni za tie raboti i nema zosto vozbuda okolu toa. Lugeto sesto zborat vo taga i ocaj i pred se od NEZNAENJE, no sega mnogu povazna zadaca na duhovnicite e da najdat nacin da mu pomognat na narodot da se izdigne nad bespaketo.
Posle se sto napisav, svakam deka na nekoj neobjasniv nacin, Tose bese edna svetlina sto greese, edna milina sto galese i edna nadez koja uspokojuvase, a vakvite odliki nesomneno vodat ili kon obozuvanje i pravenje kultovi, ili kon velicenje vo ime na Boga so epiteti na andel, bozji sin, svetec… pa i so ednoto i so drugoto, Gospod neka ni e napomos.
Ми се допаѓаМи се допаѓа
Деспина, благодарам за коментарот. Мотивот за пишувањето на овој пост не беше ставот кој ти го претстави, туку пораките кои проструија низ јавноста за „арогантниот Бог“, кој си го зеде добриот Тоше и сл. Значи она што ме стави на мисла беше способноста толку лесно да се „обвини“ Бог како причинител на злото.
Понатаму, смртта на никој начин не можеда се гледа како нешто добро – смртта е зло и нејзиниот причинител не е и не може да биде Бог животодавецот. Но смртта сама по себе не подразбира и апсолутна победа на злото над доброто – и тоа го напишав во заклучокот. Има една народна поговока – „секое зло за добро“. Христос немаше да воскресне ако претходно не беше распнат. Поради тоа нема место за никаква „безнадежност“. Во тропарот (песна) на Велигден се пее дека Христос „со смртта ја победил смртта“. Тоа е темелот на нашата вера, тоа е темелот на нашата надеж.
Велиш имало „важна причина“ за смртта на овој човек. Јас би го кажал истото, само на малку поразличен начин (навистина не бива да се мисли дека за злото може да постои добра причина) – Бог ќе успее на чудесен начин сево ова повторно да го преврти на добро. Прочитај го мојот пост „Залог за иднината на балканската поп култура“ и ќе ме разбереш што сакам да кажам. Поради тоа и нашата молитва нема смисла да биде молитва на очајници, туку молитва на оние кои со Христа распнатиот и воскреснатиот секогаш победуваат.
Ми се допаѓаМи се допаѓа