Вчера, по кој знае колку време, ги заслушав песните на Ѓорѓе Балашевиќ – човекот за кого слободно може да се рече дека беше гласот на разумот во безумните југословенски 90-ти. Порано не му обрнував некое особено внимание. Она што во музиката секогаш на прво место ме интересирало биле мелодиите, хармонијата на композициите и сл. – што не е силната страна на музиката на Балашевиќ. Она што неверојатно доаѓа до израз кај него е текстот – такво играње со зборовите, такво „извезување“ на зборовите во мелодиската рамка… Мислам дека ретко кој музичар од нашиот Балкан би можел да се спореди со него за оваа работа.
„Прича о Васи Ладачком“ – немам зборови… Како е можно преку една романтична песничка да се искаже најдлабоката вистина на христијантвото? Мислев да цитирам само некои делчиња од песната, но ми стои дека во овој котекст тоа е некако неумесно. Ќе го пуштам целиот текст во оригинал, па после ќе додадам неколку размилсувања:…
Ђорђе Балашевић
Прича о Васи Ладачком
Знате’л причу о Васи Ладачком,
и ја сам је тек ономад чуо,
једном девет дана није излазио из биртије,
кажу да је био чудна сорта…
Отац му је био ситни паор,
хранио је седам гладних усти,
мати му је била плава,
тиха, нежна, јектичава,
умрла је с тридесет и нешто…
Имали су пар јутара земље,
малу кућу на крају сокака,
на асталу навек хлеба,
таман тол’ко, кол’ко треба,
Ал’ је Васа хтео много више…
Желео је коње вране,
по ливади разигране,
сат са златним ланцем
и салаше…
Желео је њиве плодне
винограде благородне,
у каруце прегнуте чилаше…
Али није мог’о да их има…
Волео је лепу, ал’ сироту.
Уз’о би је само да је знао,
волеш једном у животу
сад богату ил сироту,
то не бира памет него срце…
Све се над’о да ће љубав проћи,
Занавек је отиш’о из села.
Никад није пис’о ником,
Венч’о се са миразџиком,
јединицом, ћерком неког газде…
Добио је коње вране,
по ливади разигране,
сат са златним ланцем
и салаше…
Добио је њиве плодне,
винограде благородне,
У каруце прегнуте чилаше…
Све је им’о, ништа им’о није…
Пропио се, није прошло много…
Душу своју ђаволу је прод’о…
Знали су га сви бирташи,
тражио је спас у чаши,
ал’ није мог’о да га нађе…
Млад је био, кажу, кад је умро,
сред биртије од срчане капи;
клонула му само глава,
ко да дрема, ко да спава,
И још памте шта је задње рек’о:
Џаба било коња враних,
по ливади разиграних,
џаба било сата и салаша…
Џаба било њива плодних,
винограда благородних,
у каруце прегнутих чилаша,
Када нисам с оном коју волем…Када нисам с оном коју волем…
За буквално истото зборуваат најголемите философи, богослови и духовници на Црквата! Нивниот јазик е друг – но поентата е сосема истата. Човек без љубовта не може да живее!
Радоста навистина нема ништо со задоволствата. Нашата радост зависи единствено од нашата љубов. А љубовта? Таа не зависи од ништо! Таа е совршено слободна. Човек може да љуби и кога има и кога нема, и кога е богат и кога е сиромашен, и кога благоденствува и кога страда… просто љубовта нема ништо со сето тоа! А од таа љубов – од таа слободна љубов – зависи сета наша радост.
И колку е страшно и болно кога ќе почнеме љубовта ја условуваме – јас нема да можам добро и доволно да те љубам „ако не бидат задоволени сите надворешни услови“. Затоа подобро е да се откажам од љубовта, и не само да се откажам од неа туку и да ја убијам – просто заради тоа што не можам да и ги обезбедам „коњите“ и „златните саати“ и „нивите“ и „лозјата“…
Неодамна имав еден жален разговор: „многу се мислев… но не можев да му обезбедам на детето сè што треба и затоа се решив да… абортирам“. Значи човек е решен не просто да се откаже од љубовта, туку и по трупови да гази – само некако да и избега! Оти љубовта е страшна! Таа носи само маки и страдања! Тоа ти е жива несреќа! И ќе се распнеме, ќе се расчеречиме самите, ќе поминеме низ пекол – за да влеземе во пеколот. И таму… е таму ќе бидеме безбедни. Таму љубов нема!
Големиот англиски христијански мислител на 20-от век К.С. Луис дава едно, за многумина скандалозно, но истовремено многу блиско до светоотечкото, видување на рајот и пеколот: помеѓу пеколот и рајот нема граница. Во секое време човек може да премине од пеколот во рајот, но проблемот е во тоа што… самиот тој не го сака тоа. Оној во пеколот не може да го смисли рајот, го мрази од дното на срцето, поодвратно и пострашно и понечовечно нешто од рајот за него не постои!
Зошто е така? Заради тоа што во рајот владее љубовта, од која тој успеал, уште за времето на земниот живот, едвај некако жива глава да извлече. Бегањето од љубовта е панично бегање од Бога. Љубовта во својата најдлабока смисла е крстоносна, таа е неразделна од крстот, од копнежот, од љубовното страдание по љубениот, страдание до мака, страдание до смрт. А нашиот Бог е токму рапнатиот Бог – од безумна љубов саможртвуваниот Бог. И ете тој Бог од нас бара да тргнеме по неговите стапки. При тоа тој не ги бара нашите напори – ја бара едонствено нашата слобода: да ја прифатиме љубовта, која ќе ни даде сила за сè понатаму…
Но тоа „сè понатаму“ не завршува со крсотот! На љубовта тоа и е јасно како ден, на нељубовта никогаш нема да и стане јасно – и како такво секогаш ќе и биде далечно, одбивно, гадно, ужасно! Не крстот, страданието и смртта се крајните дестинации до кои нè доведува љубовта. Љубовта нè води – преку сите овие нешта – до прегратката со Љубениот. Тоа е Воскресението и тоа е Царството кон кое копнеат оние кои го возљубиле Христа. За жал оние кои не се стекнале со таа љубов за овој живот – никогаш нема да сакаат да стапнат во тоа Царство…
Гледам дека пишувајќи некако се оддалечив од самиот почеток на текстот, но сепак главната мисла останува непроменета. На еден начин ќе ја претстави и едни нејзини аспекти ќе нагласи еден поет и музичар, на друг начин за неа ќе зборува некој друг. Љубовта е единствена и нејзините начела се исти – и кога станува збор за љубовта кон Бога и кога станува збор за „различните видови“ меѓучовечка љубов. Јасно е дека Балашевиќ зборува за љубовта помеѓу маж и жена – но нејзин архетип е љубовта на Христа и Црквата. Љубовта е една и неделива, останува прашањето дали и во која мерка ние ќе решиме да и бидеме причестни.
Uvijek zanimljive teme izaberete za tekstove u svom blogu .Sa vecinom vasih misljenja se slazem ali ponekad se ipak primjeti “iz koje zemlje ” i “koju opciju” zastupa autor tekstova koje citam…
Istina jeste da je Balasevic skoro neprevazidjen po romanticnim i covjeku bliskim baladama.Vi ste mnogo mladji,rasli ste u nekoj “novoj” zemlji pa za vas ne znam,ali moja generacija rasla je uz “Vasu Ladackog” i “Crnog labuda”i Djole je bio idol vecini tinejdzera.Sve sto ste napisali analizirajuci njegovu baladu br 1 u karijeri je tacno.Bez ljubavi zivot i dalje tece i traje ali itekako gubi na vrijednosti i kvalitetu,jer i zivoti se razlikuju po tome sta smo od njih ocekivali a sta sta nam je u njima dato.Ne odgadja covjek stvaranje porodice iz siromastva vec iz sebicnosti i straha da ce jako odudarati od drugih ako dozvoli da oskudjeva u bilo cemu.Neka nova vremena i nova mjerila vrijednosti su naucila covjeka da se osamljuje,plasi pa cak i ubija.Da,sve je to istina i vi ste lijepo opisali sta znaci ljubav za zivot pojedinca.
Ono sto mi se ucinilo nepotrebno u vasem tekstu je komentar da je Balasevic bio “glas razuma” u toku velikih stradanja devedesetih godina.Oprosticete mi ali mislim da ste to misljenje jednostavno preuzeli od “mase”,od raznih “mirotvoraca”.Ponijeli ste se navikom da se za razumne i dobre i ljude smatraju samo oni koji su u odredjenim trenucima “protiv svog” a blizu “tudjeg”.Vas je blog,u njemu iznosite svoje misljenje,tekstovi su vam interesantni ali…
Ako VI iz mog naroda postujete samo one koji su odlikovani od raznih Mesica,Solana i slicno(pri tome vi od njih nikakve koristi niste imali ni kao nacija ni kao crkva) znaci li to da onda MI automatski iz vaseg naroda trebamo postovati samo one koji su u vasi a ipak protiv vas? I ako vec ne mozemo promjeniti svoje misljenje zar je toliko tesko precutati ga tim prije sto tim cutanjem vas lijepi i zanimljivi tekst o ljubavi ne bi izgubio nista a dobio bi mnogo…Pozdrav!
Ми се допаѓаМи се допаѓа
Морам признати да ме Балашевић у много мањој мери подсећа на мој „тинејџерски“ период. Васу Ладачког сам изблиза упознао малтене пре неколико дана, иако сам друге Балашевићеве песме слушао и свирао још прилично одавно. Лепо сте приметили то да полазим од живота појединаца – свака личност је један мали свет, микрокосмос, прекрасна тајна. Иста та личност има слободу себе обестајнити, нагрдити, свести целу своју чудесну сложеност и лепоту на некакав накарадни кумир. Бог нам је даровао слободу, заједно са њом и способност расуђивања. У којој мери ћемо користити ту нашу способност – то просто зависи од наше слободе.
Што се тиче ваше критике, ја уопште нисам могао ни претпоставити да би од тога изашло спорно питање. Свакако да се не морате сложити са свиме што је на блогу написано, као што се ни ја не морам за све сложити са вама. Ја лично не видим ништа спорно око оне кратке уводне карактеристике о Балашевићу. Можете такође да обратите пажњу и на то да у цитату који наводите уопште није реч о „српским“, већ о „југословенским безумним деведесетим“ годинама. Због свега тога не видим зашто би вас било што од свега тога љутило, посебно ако се урачуна то да је „глас разума“ о коме је реч – долазио баш из Србије (Балашевић је ипак Србин).
Ми се допаѓаМи се допаѓа
Naravno da je Balasevic “ipak” Srbin isto kao sto je vladika Jovan Makedonac i ja to ne sporim…A ko je u jugoslovenskom ludilu bio glas razuma bojim se, sagledacemo kasnije,mnogo kasnije…
I ne ljutim se uopste,samo mislim da je brzopleto nazivati Balasevica glasom razuma.Njemu je ipak idol covjek koji nam je razbio otadzbinu za kojom cemo svi zazaliti a plasim se vi Makedonci ponajvise samo i to kasnije,mnogo kasnije…
Inace,blog ti je super i ne osvrci se mnogo na moje komentare.Ja sam srpski nacionalista i tesko se slozim sa bilo cim sto se ne podudara sa mojim nacinom razmisljanja! 🙂
Ми се допаѓаМи се допаѓа
Мене лично текстот многу ми се допадна ! Бескпрекорно познавање на љубовта…well done !
Ми се допаѓаМи се допаѓа
dobra tema za ljubov
Ми се допаѓаМи се допаѓа